Dèiem en el nostre treball sobre l'obra Camí de sirga de Jesús Moncada que Hèctor Moret Cosso en la seva
biografia d'aquest autor, explicava: "De
sempre, i en paral·lel, Moncada s'havia dedicat intensament a la pintura, a la
lectura i a la reflexió literària".
No es estrany, doncs, que el seus coneixements de l'art de la
pintura, teòrics i pràctics, quedessin àmpliament reflectits en la seva obra
literària.
És per això que l'esmentat treball va consistir en recollir i
ressaltar algunes de les belles descripcions de la seva novel·la que contenen
aquesta empremta pictòrica i que van ornant de forma metafòrica i policromàtica
nombrosos espais del seu relat.
Mostrarem alguns
exemples del què estem dient, per a millor fer-nos entendre.
Fent referència a la
pintura de les verges màrtirs, paradigma del tema apuntat, escrivia Moncada:
![]() |
Les tres gràcies - Rubens |
"relegada a les golfes...només rebia les visites
emocionades del senyor Octavi, que hi pujava en pelegrinatge secret a
contemplar, espiat per la Camil·la, la frescor de les nimfes que el fill
enyorat feia passar per donzelles cristianes". (Pàg.19)
El quadre que es
podria compondre amb aquest relat, tindria abundants reminiscències del que va
pintar Tintoretto, "Susanna al
bany", representant a la casta Susanna i els ancians que l'espiaven,
el qual ben segur que coneixia en Moncada i potser el tenia present en
plantejar la situació del vell Octavi.
![]() |
Susana al bany - Tintoretto |
Al·ludint a albades i
postes de sol, deia coses com aquestes:
"...un capvespre tempestuós que pintava el cel de
la vila amb carmins violacis, ors esmorteïts i bromalles negres..." (Pàg.11)
"...les primeres vermellors de l'alba van pujar al
mur que vorejava l'Ebre..." "Com els altres matins, la llum, quan ja
se li empal·lidien les primeres rojors, va anar buidant la tenebra..." (Pàg.
14)
"... en el port tacat d'ors bromosos a punt de
quallar en un sol enlluernador". (Pàg. 130)
"Es perdia enllà del pont entre les esplendors
d'un crepuscle de foc". (Pàg. 144)
"...mentre l'alba començava a flamejar en els
molls deserts". (Pàg. 221)
Una sola mostra d'un
quadre de Monet, en aquest cas "Impressió.
Sol ixent", fora suficient per adonar-se de com en Moncada
"pintava" les seves descripcions tal com el pintor les teles.
![]() |
Impressió.Sol ixent - Monet |
Però va ser, continuant
amb l'interessant i divertida lectura de la novel·la, que la meva imaginació
es va disparar, en arribar al capítol VI de la segona part del llibre.
Vaig
"veure" aleshores a Jesús Mocada, -potser en alguna escapada d'estiu,
encara jovenet quan tot just compaginava la percepció d'alguns calerons de la seva no gaire abundant obra pictòrica amb la feina a l'editorial Montaner y Simón-
bocabadat, contemplant la Capella Sixtina, allà al Vaticà, i quedant
profundament impressionat per la profusió d'escenes i personatges que omplen a
vessar absolutament tots els espais, parets i sostres capaços d'admetre
una pinzellada, formant en conjunt una apocalíptica representació de l'univers
terrenal i diví.
![]() |
Capella Sixtina - Miquel Àngel |
La forta impressió rebuda,
que deuria quedar gravada en el seu més profund estadi anímic, unit a l'art
literari de Moncada, amarat de l'esperit del pintor que duia dins, el va fer
homenatjar, perdoneu-me la llicència, l'esplèndida decoració d'aquell espai
religiós, fent que el "seu" artista de Camí de sirga, l'Aleix de Segarra, omplís l'edifici del convent de
Mequinença, abandonat ja per les monges, de generosos frescos al·legòrics a la
mitologia, deixant-lo ornat amb tota mena de representacions de divinitats i
elements fantàstics afins, tot i que sovint amb rostres ben coneguts dins de la ficció
novel·lesca, amb preeminència del cos nu de la seva estimada Malena, que
encarnava les deesses més desitjades.
![]() |
El judici de Paris - Rubens |
I fou així com vaig
imaginar que Jesús Moncada havia convertit en personatge de la seva novel·la Camí de sirga, personificat per l'Aleix de Segarra, al mateix Miquel Àngel.
En Jesús Moncada era un artista en tots el sentits. Tal com dius, les descripcions que fa dels paisatges són antològiques i la seva sensibilitat queda patent en l'humor que destil·la la narració. En el capítol de l'enterrament amb vaig fer un bon fart de riure.
ResponElimina"Camí de Sirga" és una novel·la que en un altre país hauria obtingut els honors d'obra mestra universal. Fas molt bé en ressaltar la seva figura.
Gràcies pel teu comentari. Els teus resums dels capítols de "Camí de Sirga" en els materials del curs sobre la novel·la, eren un poderós estímul per llegir el llibre i treballar en ell. Les acurades síntesis que feies em van fer pensar sempre que m'agradaria comentar-lo amb tu.
Elimina
ResponEliminaM'ha agradat molt l'estratègia literària que has escrit aquesta setmana. Hi ha llibres meravellosos com el que cites que, sense adonar-te'n, t'introdueixen en el món de la pintura. La teva entrada és una mostra.
Ramon, què bé que escrius!
ResponElimina